V slepom teste Urpiner porazil Zlatého Bažanta

Autor: PIVOBRANA ... | 25.9.2012 o 14:00 | Karma článku: 16,33 | Prečítané:  4912x

Začalo to agresívnym listom, keď Heineken zaútočil na Banskobystrický pivovar (BBP) a vyhrážal sa právnymi konzekvenciami za kampaň, kde BBP použil aj vetu: „Viete, ktoré slovenské pivo je skutočne svetové?". Išlo o malú kampaň, kde sa BBP pochválil svojimi oceneniami Česká pivná pečať, ktoré získal na súťaži v českom Tábore.

BBP odmietol výhrady Heinekenu a vyzval ho na slepý spotrebiteľský test, kde by ľudia rozhodli, ktoré pivo im chutí viac - Zlatý Bažant alebo Urpiner. Heineken na túto ponuku, ktorá mu bola adresovaná opakovane, nijako nereagoval.

BBP nakoniec o tejto svojej myšlienke informoval Asociáciu malých nezávislých pivovarov Slovenska, ktorej je členom. Asociácia súhlasila, že v rámci rozvíjajúcich sa aktivít hnutia PIVOBRANA môže byť zorganizovaný aj takýto test. A stalo sa. Výsledky sú na www.pivobrana.sk a tu:

Mesto Zlatý Bažant Urpiner Nerozhodnutí SPOLU
Košice (8.9.) 290 (53,90%) 216 (40,15%) 32 (5,95%) 538
Banská Bystrica (14.9.) 520 (40,88%) 685 (53,85%) 67 (5,27%) 1272
Banská Bystrica (15.9.) 603 (43,92%) 707 (51,49%) 63 (4,59%) 1373
Pezinok (21.9.) 296 (45,47%) 330 (50,69%) 25 (3,84%) 651
Pezinok (21.9.) 551 (46,58%) 564 (47,68%) 68 (5,75%) 1183
SPOLU 2260 (45,05%) 2502 (49,87%) 255 (5,08%) 5017

Urpiner, ktorý je vyrábaný v poslednom nezávislom priemyselnom pivovare na Slovensku (BBP), a ktorého trhový podiel v predajoch kolíše medzi 2 a 3%, síce tesne, ale porazil všeobecne akceptovaného hegemóna slovenského pivného trhu - naše svetové slovenské pivo Zlatý Bažant.

Tento výsledok nám hovorí niekoľko vecí:

  • 1. Slepý test je „zabiják". Pre každého. Nastavuje totiž situáciu, kde je naozaj jedno, aký ste veľký a koľko míňate na reklamu. Testovaný produkt je totiž vystavený súdu priamo od spotrebiteľa, ktorý v danom okamihu nevie, o aké produkty ide, a preto sa rozhoduje výlučne podľa svojej chuti.
  • 2. Iba malé percento ľudí (5,08) nedokázalo povedať, ktoré pivo im chutí viac. Zvyšných takmer 95% dokázalo chute posúdiť a rozhodnúť sa podľa toho. To znamená, že testované pivá sú odlišné a ľudia to vedia posúdiť.
  • 3. Tento výsledok nehovorí definitívu o tom, ktoré pivo je lepšie (to je nakoniec vždy na tom zákazníkovi, ktorý si také alebo onaké pivo kúpi, či objedná), ale hovorí minimálne jednu veľmi dôležitú vec. Vzhľadom na trhový podiel Urpineru je veľmi pravdepodobné, že významná skupina ľudí, ktorí sa do testu zapojili, ho pravidelne nepije, zatiaľ čo významná skupina ľudí pravdepodobne pije Zlatého Bažanta.

Dalo by sa pokračovať aj ďalej, ale dôležitý záver je jasný. Nezávislé slovenské pivovarníctvo ešte nevymrelo a oplatí sa ho chrániť. Presne o tom je PIVOBRANA.

V Asociácii malých nezávislých pivovarov Slovenska nie je iba Urpiner, ale aj 11 ďalších  minipivovarov, ktoré držia tradíciu poctivého pivovarníctva stále živú. Tak isto ako Urpiner, aj tieto minipivovary vyrábajú kvalitné pivečká a majú potenciál rastu. Veríme, že budú pribúdať a že prispejú ku zastaveniu unifikácie celého pivného trhu, ktorú tu aplikujú dva veľké globálne pivné koncerny.

Na začiatku tohto mesiaca sme sa predstavili s hnutím PIVOBRANA (www.pivobrana.sk), ktorého prvou veľkou verejnou akciou bol práve tento slepý test. Budú však aj iné akcie a iné podujatia. Test iba ukázal, že slovenskí pivovarníci, ktorí síce nemajú milióny eur na kampane, ale majú dobré pivo, sa nadnárodných koncernov báť nemusia. Samozrejme za predpokladu, že sa tieto koncerny budú správať slušne a nebudú sa snažiť svoju malú konkurenciu za každú cenu zadupať do zeme.

My v Asociácii malých a nezávislých pivovarov považujeme za ideálnu takú krčmu, kde sú aspoň 2, 3 a ideálne aj viac pív z rôznych pivovarov. A nech sa štamgasti rozhodujú sami. Podľa chute, ceny či momentálnej nálady.

Aj na platforme výsledkov tohto testu si naďalej myslíme, že nie je fér, keď veľkí a najväčší zneužívajú silu svojich peňazí a „kupujú" si  niektoré prevádzky tak, že tieto už potom nemôžu predávať nič iné, iba ich produkty.

Nemyslíme si, že je slušné skúpiť všetky slovenské pivovary, potom ich pozatvárať (prepustiť ľudí) a skoncentrovať výrobu do dvoch miest a ešte sa pritom aj tváriť ako veľmi nám záleží na slovenskom pivovarníctve.

Nám na slovenskom pivovarníctve záleží. Ak na ňom skutočne záleží aj tým dvom veľkým hráčom, mali by sa možno zamyslieť nad tým, čo pre slovenské (ale máme teraz na mysli naozaj slovenské) pivovarníctvo robili a robia.

Nechceme byť ich nepriatelia. Chceme len stále upozorňovať na to, že malé slovenské pivovary ešte stále existujú a že si donekonečna skákať po hlavách nenecháme.

 

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

ŠPORT

Slovan neplatí ani za nájom štadióna, mestu dlhuje takmer 400-tisíc eur

Hokejový klub nemá na výplaty ani na nájom štadióna. Vedenie tvrdí, že sezónu v KHL dohrá.

SVET

Člověk v tísni: Z Donecka nás vyhnala aj ruská propaganda

Ruské médiá tvrdia, že humanitárna pomoc je využívaná na špionáž, hovorí JAN MRKVIČKA.


Už ste čítali?