Ako malí dokážu vzdorovať veľkým

Autor: PIVOBRANA ... | 17.10.2012 o 10:00 | Karma článku: 11,84 | Prečítané:  684x

Predstavte si miliónový marketingový rozpočet veľkého nadnárodného pivného koncernu, ktorý zamestnáva, povedzme v Európe, desiatky tisíc ľudí. A potom si predstavte malý rodinný mini pivovar, ktorý nemá vôbec žiadny marketing a okrem zopár čašníkov a kuchárov zamestnáva iba rodinu majiteľa. Keď to chcete porovnať, nedá sa. Je to neporovnateľné.

A teraz si predstavte stovky rodinných mini pivovarov, z ktorých každý sa dominantne presadí vo svojom meste alebo minimálne vo svojej mestskej štvrti. Presadí sa, pretože varí super pivo, ktoré ľuďom chutí viac ako unifikované nadnárodné pivo. A predstavte si, že tieto mini pivovary spolupracujú, navzájom sa podporujú, vydávajú vlastný časopis, majú vlastnú webovú stránku, svoje festivaly a eventy po celý rok.  Že jednoducho vytvoria hnutie, ktorého cieľom je obrana dobrého piva a snaha zabrániť unifikácii pivného trhu. Neopierajú sa o masu peňazí, ale o svojich verných zákazníkov.

A už dosť - nemusíte si nič predstavovať. V roku 1971 takto vzniklo v Anglicku hnutie Camra, ktoré dnes patrí medzi vôbec najúspešnejšie spotrebiteľské hnutia na svete. Camra (pozrite www.camra.org.uk) bráni nezávislé anglické pivovary a mini pivovary a zabraňuje nadnárodným koncernom v prieniku na koncový trh - do mestských krčiem a dedinských hostincov. Samozrejme, že Camra nedokáže vzdorovať gigantom typu Heineken vo všetkých ukazovateľoch, ale dokáže, a to veľmi účinne, hájiť miestne zvyky. Nakoniec - cieľom Camry ani nie je vzdorovať vo všetkom. Hnutie si iba jednoducho povedalo, že nepustí unifikované pivo do každého kúta svojej starobylej krajiny. Inak povedané - z hypermarketu veľkého hráča nevyženiete úplne, ale z malej krčmy alebo hostinca áno. A dokonca pomerne ľahko, pretože tam už rozhoduje klient, pivár a hosť. A ten si vyberie kvalitu. Vždy.

Camra je najväčšia. Po Európe však vznikajú podobné hnutia v posledných rokoch ako na bežiacom páse. Malí krčmári a pivovarníci sa spájajú a vytvárajú siete, ktorých zmyslom nie je unifikácia členov siete, ale obrana nezávislosti každého člena.

My sme na Slovensku založili nedávno Pivobranu (www.pivobrana.sk). A tým sme neskončili. Netvrdíme, že sa nám podarí to isté, čo Camre v Anglicku, ale smerujeme presne tým istým smerom. Členovia Pivobrany nemajú v hlave snahu ovládnuť kolegu a suseda. Sú však pripravení ho chrániť pred tlakom nadnárodných koncernov a očakávajú to isté aj od kolegov.

Tak ako Camra, aj Pivobrana sa bude opierať iba o svojich členov a sympatizantov. Je veľmi dôležité mať ich čo najviac, pretože tým rastie sila hnutia ako takého. Onedlho prinesieme niekoľko zásadných aktivít, ktorých cieľom bude získať veľa členov Pivobrany a zvýšiť tak jej silu.

A ešte niečo „spoza oceánu". Pred zhruba 20-timi rokmi ovládali prakticky celý pivný trh v USA dva nadnárodné pivné giganty. V Amerike sa s výnimkou ich výrob prakticky prestalo variť pivo. Potom vznikla iniciatíva na podporu nezávislých priemyselných pivovarov, našli sa investori do tejto oblasti a dnes ovládajú nezávislé priemyselné pivovary v Amerike takmer štvrtinu trhu. Toľko dokázali za 20 rokov odobrať dvom gigantom, ktorí si vtedy zrejme už mysleli, že súboj o celý trh definitívne vyhrali.

Na Slovensku kontrolujú dva nadnárodné koncerny zhruba 95% pivného trhu. Myslíte si, že aj oni si už myslia, že to majú definitívne vyhraté? My v Pivobrane si myslíme, že aj keď sa tak niekedy tvária a niekedy tak dokonca aj konajú, v skutočnosti si to nemyslia. A v hĺbke duše vedia, že keby sa niekto naozaj poriadne obul do tejto veci, z 95% podielu môže rýchlo veľa ubudnúť.

V Pivobrane sa o to chceme pokúsiť. Nie preto, že chceme ubližovať veľkým, ale iba a jedine preto, že naozaj chceme zachrániť rozmanitosť nášho pivného trhu, oživiť trochu tradície a nenechať sa mlčky spláchnuť unipivom do zabudnutia.

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

ŠPORT

Slovan neplatí ani za nájom štadióna, mestu dlhuje takmer 400-tisíc eur

Hokejový klub nemá na výplaty ani na nájom štadióna. Vedenie tvrdí, že sezónu v KHL dohrá.

SVET

Člověk v tísni: Z Donecka nás vyhnala aj ruská propaganda

Ruské médiá tvrdia, že humanitárna pomoc je využívaná na špionáž, hovorí JAN MRKVIČKA.


Už ste čítali?