Bomba a ďakujeme! PIVOBRANA zvíťazila v Barcelone

Autor: PIVOBRANA ... | 3.6.2013 o 10:00 | (upravené 4.6.2013 o 13:32) Karma článku: 10,06 | Prečítané:  691x

Na začiatku bolo 11 malých rodinných minipivovarov a posledný slovenský nezávislý priemyselný Banskobystrický pivovar. Rozhodli sa založiť hnutie PIVOBRANA a chrániť nezávislé pivovarníctvo pred tlakom nadnárodných gigantov, ktoré agresívne ovládli slovenský pivný trh a mnohé naše pivovary najprv kúpili a potom zavreli.

Potom nasledovala prvá veľká akcia PIVOBRANY - najväčší celoslovenský slepý pivný test, kde lokálny Urpiner vyzval globálneho Zlatého Bažanta a vyhral.

A potom sa začali rady pivobrancov rozširovať - dnes ich je takmer tritisíc z celého Slovenska a stále pribúdajú.

A minulý týždeň získal projekt PIVOBRANA prvú cenu v medzinárodnej súťaži Sabre Awards v kategórii „Asociácie". V konkurencii podobných projektov z regiónov celej Európy, Ázie a Afriky (EMEA) zaujal najviac.

cena.jpg

Úspech PIVOBRANY je ale predovšetkým úspechom všetkých jej členov. Zakladateľov aj podporovateľov. Je to veľmi dôležitá a veľmi dobrá správa pre všetkých ľudí, ktorí podporujú poctivé nezávislé pivovarníctvo. A tiež dôkaz, že TOTO UŽ JE aj celosvetová téma.

Nie náhodou vznikajú v Európe a na celom svete ročne tisícky minipivovarov. Len v USA ich za minulý rok vzniklo vyše 400. Nie náhodou ich podiel na trhu neustále rastie.

Zdá sa, že nadnárodné giganty v rámci globalizácie niečo podstatné podcenili. V honbe za ziskom a znižovaním nákladov koncentrujú výrobu desiatok a stoviek kedysi známych lokálnych pív do centier, ktoré často vyrábajú desať a viac druhov piva v jednej fabrike. Pivá tak stratili svoje prirodzené korene, zmizli regionálne typické vlastnosti a charakteristiky. Zostáva iba unifikovaný a častokrát i umelý zlatý mok, ktorý je už pomaly všade rovnaký.

Ukazuje sa, že táto „finta" sa nedá odstrániť masívnymi kampaňami, ktoré presviedčajú ľudí, že ich pivo je ich, aj keď sa varí kdesi úplne inde a inak ako voľakedy.

Rozmach minipivovarníctva je dôkazom presného opaku. Pivo je síce celosvetovo známy nápoj, ale sú v ňom tisícky odtieňov a charakteristík. A ľudia ich chcú. Pivári sú často lokálpatrioti, ktorí si na svoje pivo zvykli a chutí im najviac. A sú aj fajnšmekeri. Vedia rozoznať pivo uvarené poctivo, podľa tradičnej a stáročiami overenej metódy, od masívne produkovaných pásových výrob.

Pred piatimi, možno desiatimi rokmi sa nadnárodné giganty celosvetovo minipivovarmi prakticky nezaoberali. Jednak ich bolo málo a navyše práve prebiehala celosvetová koncentrácia a zániky nezávislých priemyselných pivovarov.

Potom začala celosvetová spotreba piva z ničoho nič klesať a klesá dodnes. Minipivovary po celom svete (vrátane Slovenska) sú ale na vzostupe - im sa zákazníci nestrácajú, ale naopak pribúdajú.

Zdá sa teda, že tak, ako v posledných rokoch nadnárodné giganty znechutili mnohým pivárom ich obľúbený nápoj, tak im ho v posledných rokoch minipivovary zase ochucujú. A to je tiež veľmi dobrá správa pre pivobrancov.

Ďakujeme, že ste s nami.

www.pivobrana.sk

 

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

ŠPORT

Slovan neplatí ani za nájom štadióna, mestu dlhuje takmer 400-tisíc eur

Hokejový klub nemá na výplaty ani na nájom štadióna. Vedenie tvrdí, že sezónu v KHL dohrá.

SVET

Člověk v tísni: Z Donecka nás vyhnala aj ruská propaganda

Ruské médiá tvrdia, že humanitárna pomoc je využívaná na špionáž, hovorí JAN MRKVIČKA.


Už ste čítali?